Хөдөөгийн байдал шалдар булдар, цагийн улирал ороо, бусгаа, элстэй шанд, буттай цайдмыг дагаж хааяа нэг хар гэрээс утаа суунаглана. Дөрвөн зүг цэв цэлийн уйтгартай, цагаан униар тунана. Зуны лүгхийм халуун эсгий гэрийг шарж, малчин хүний сэтгэлийг бухимдуулна. Айлын хаяагаар үхрийн баас үргэлжилжээ. Үүгээр түүгээр хэдэн тугал оодогнон давхина. Хөлд орохоос аваад, үс цайхын хүртэл нэг голыг өгсөн уруудан, нүүж, нэг худагийг эргэн тойрон нутагласаар энэхүү ертунцийг эцэслэнэ. Гавж Жамбал хоймор сууж бурхан ном гэж буруу зөв чалчих ба зайсан Намжил гаднаас ирж хууль ёс гэж худал үнэн ярихыг сонссоор өдөр, сарыг улируулна. Тэртээ уулыг өнгөрвөл айлгүй гэж бодож, тэнгэрийн хаяанаас цааш газаргүй гэж сэтгэсээр, түмэн хэргээс хоцорч, дэлхийн боловсролоос гээгдэнэ. Гагцхүү өглөө бурханд залбирч, үдэш тэнгэрт мөргөж нэг нас барна. Хуучин хүү хул морин дээрээ хөндлөн сууж, хатируулсаар хүрч ирэв...Д.Нацагдорж

Friday 25 November 2011

Танихгүй хүнтэй юу ярих вэ?

Зун намар хоёрын хооронд Англиас хоёр нөхөр ирж хэдэн нөхдүүдэд бүтээгдэхүүнээ заах болдын. Тэгээд нөгөө ирэх өдөр нь би нөгөө ирсэн хоёртой өдрийн хоолон дээр таараад тэгсэн нэг нь Хужаа байж таараад, бие биенээ хараад мярс мярс майлсаар намайг чиглэсээр ирлээ гэдэг шиг нөгөө Хужаа чинь шууд намайг чиглээд хоолоо барьцан ирдийн.

Тэгсэнээ шууд Жунхаа хэлээрээ ярьдийм даа. Би шууд өмнөөс нь:

Уучилцан бай даа

 Би Монгол хүн байна гээд олон улсын хэлээр ярьлаа

 Аан Монгү Монгү гээл нээх муухай орилдийн

Тэгээл өмнө өмнөөсөө харж суугаал ёстой буу халж гарлаа. Хэдэн жил уулзаагүй ах дүү хоёр шиг. Ажил төрөл, амьдрал ахуй, авдаг цалин гээл тэгсэн Мао гээл яриад эхэлсэн чинь Би Маогийн гараас гараад 17 жил болжийн. Гүн Виллиам гээл ярьдийн.

Нээх муухай. Мао нь сонссон бол гомдмоор. Тэгээл нөгөөх чинь хичээл нь завсарлангуут миний өрөөнд гүйж ирээл, илүү дутуу юм баахан хоргоогоол, хоолон дээр чинь ханьсаж хоолоо идээл.

Эд нар нь нөгөө Хужааг тоохгүй ш дээ. Би одоо Хужааг тоогоол байгаам уу хайшаан. Нөгөө нэг цуг ирсэн Англий нь эд нар бүр үзэхгүй байгаам чинь. Тэрнийг ойлгох ч хүн ховор. Нөгөө Англи аялгаараа ярингуут Хужаа нь ярьсан нь дээр мээр гээд шивнэлдээд яарвак ш дээ.

Ингээд Хужаа бид хоёр Монгол, Хятад, Английн тухай баахан буу халаад, танихгүй хүмүүс чинь улс орон гээд том сэдвээр ярьдийм билээ ш дээ. Таньдаг бол тогоо, шанага уруу ороод явчихна бас хэцүү.

Тэгсэн түрүү долоо хоногт хоёр Швэд залуу манайд зарсан машиндаа шинэ тохиргоо хийх гээд ирсийн. Англиар ярьна гэж баллана л даа. Миний аялга бас тэр хоёрт балалцан санагдсан байлгүй хэн мэдхэв. Тэгэнгүүт дарга за чи наад хоёрынхоо асуусан юмыг нь олж өгөөд, хоолонд авч яваад, асуудал гарвал зохицуулаад гээд намайг хоёр залуугийн харгалзагч болгов.

Юм ярих цаг нь хоолны цаг. Тэгээл хоол идэх зуураа ярих юм олдохгүй, Швэдийг чинь би бараг мэдэхгүйм билээ ш дээ. Тэгсэн ноднингийн Ванкүүвэрийн Өвлийн Олимпоор тэдний хүүхнүүд мөсний шагайгаар алтан медаль авсан санаанд орж хэлтэл: Нөгөө хоёр чинь дуу дугаа авалцан, тэд нарын чинь алтыг бид эх орондоо 3 хоног тэмдэглсэн шүү дээ. Мундаг тамирчид, 2 дахь удаагаа алт авч байгаан Олимпоос гээл яриа эхэлчиж байгаам даа.

Би яриал тэр хоёр сонсоол. Тэгсэн нэг нь Монгол чинь нэг том алт эрдэнэстэй уурхайтай болсон гэсэн тийм үү гээл. Тэрнээс өөр Монголыг мэдэхгүй гэж байна лээ ш дээ. Эндхийн хүйтнийг гайхаал чичрээл, би одоо хүрмээ тайлж өгөхөөс наагуур юм болж, тэдний ажил дуусаад бушуухан л явсан даа.

Гэх мэтчилэн таньдаггүй хүмүүстэй улс төр, газарзүйн яриа эхлэхдээ улсыг нь магтаал эхэлчүүл тэгээл цаашаа ярианы сэдэв шууд урсаал гардын байна лээ дээ.

0 сэтгэгдэлтэй:

Post a Comment